Od nápadu ke kolekci: Zakladatelé značky CleanWear o vývoji nových módních kousků a cestě k realizaci

Návrh lněného oblečení - CleanWear

Znáte to, jdete do obchodu nebo na internet, líbí se vám nějaký kousek a hned s ním míříte na kasu či do košíku. Napadlo vás však někdy, jaká je cesta takového módního kousku? Jak vypadá vývoj každého jednoho produktu, kolik času taková finalizace zabere a jaké nástrahy mohou při inovaci vzniknout? Právě na to odpoví zakladatelé české módní značky CleanWear Lubomír Jiřišta a Luboš Ducháček v následujícím rozhovoru.

 

Kdy je čas vymyslet nový kousek? Podle čeho se rozhodujete, kdy zařadit nový?

Luboš: Snažíme se, abychom zákazníkům každý rok přinesli nějaké nové produkty. Během hlavní lněné sezóny, která trvá přibližně od dubna do srpna většinou na vývoj nezbývá čas. Naopak podzim je na to ideální. Máme zpětnou vazbu od našich zákazníků a časové a finanční prostředky, abychom vývoj stihli do další sezóny.

Lubomír: Z počátku jsme měli představu, které produkty bychom chtěli vyvinout a které jsme také schopni prodat. Ideální čas pro vývoj je pro nás jako pro firmu s primárně sezónním zbožím období mimo sezónu. Jedná se tedy o čas, kdy je ještě na lněné oblečení moc velká zima nebo už opět moc velká zima (pozdní podzim až brzké jaro). Nyní už nové produkty vybíráme podle toho, jak chceme doplnit aktuální sortiment a zároveň podle zájmu, který od zákazníků evidujeme.

 

Vymýšlíte produkty podle poptávky nebo podle vlastního úsudku?

Luboš: Tak napůl. Během roku si sepisujeme produkty či jejich varianty, které bychom chtěli realizovat. Inspirace na nové produkty plyne jak od zákazníků, tak od nás, či od našich přátel a rodiny.

Lubomír: Máme představu, kde bychom značku chtěli mít - ideálně by měla být partnerem, který nabízí pohodlné oblečení, které je možné použít pro formální i volnočasové aktivity. Podle toho se snažíme průběžně doplňovat typově sortiment.

 

Jaká je cesta od návrhu po zrealizování produktu?

Luboš: Nejprve musíte vědět, co chcete vyrobit. Pokud máte nějakou představu, je třeba najít vhodné materiály, a to především látky. Z nich pak vznikají první grafické návrhy a základní technická dokumentace. V následujícím kroku je třeba vyrobit prototyp, který se ladí. Následně probíhá testování. Když jsme spokojeni, můžeme nechat udělat střihy na všechny velikosti a vytvořit technickou dokumentaci. Pak už stačí objednat materiál a pustit se do sériové výroby. Nesmíme ale zapomenout na druhou část a tou je propagace. Nové produkty se musí nafotit, vytvořit propagační materiály a texty, zanést do našich systémů, vytvořit produkty na webu a podobně.

Lubomír: Inspiraci sbíráme v čase, a poté nad nápady provedeme základní průzkum trhu. Jsme schopni složit daný produkt od českých dodavatelů a zároveň za přijatelnou cenu pro nás i zákazníka? Pokud ano, vytvoříme návrhy a poté i prototyp (toto se často několikrát opakuje, dokud nejsme my, návrhářka a švadleny spokojeni). Poté je to, jak uvádí Luboš. Vytvoří se potřebná dokumentace, střihy, nafotíme produkt a připravíme propagaci produktu. Vše načasujeme, zveřejníme a máme radost, když se produkt líbí a přichází na něj pozitivní reference. Samozřejmě přijímáme občas i konstruktivní kritiku, která k vývoji patří. Zakládáme si na tom, že naše produkty stále vylepšujeme a ladíme, abychom stále byli schopni nabízet to nejlepší lněné oblečení na trhu.

 

Měníte po finalizaci ještě výrobek? Případně až kolikrát?

Luboš: Každý produkt má nějakou svou životní cestu. Stává se, že po nějaké době nás napadnou nějaká vylepšení nebo máme podněty od našich zákazníků. Pak proběhne takový “facelift.” Tedy dojde k mírné úpravě produktu. 

Lubomír: Jak jsem uvedl výše, produkty neustále vylepšujeme po zpětných vazbách zákazníků či po našich osobních zkušenostech s produktem. Pokud se v procesu životní fáze produktu objeví nějaká komplikace nebo problém, řešíme to, dokud znovu nejsme spokojeni. 

 

Jak dlouho trvá navrhnout a finalizovat jeden produkt?

Luboš: To se nedá úplně říct, záleží kolik času a energie jsme tomu schopni dát. Pokud děláme produkt, na který použijeme materiál, který již používáme nebo se jedná o něco jednoduchého, trvá to méně času, než pokud děláme něco unikátního. Zároveň vždy vyvíjíme několik produktů najednou. Ale průměrně můžeme říct, že vývoj produktu s testováním trvá zhruba 3 měsíce.

 

Jaká položka trvala nejdéle?

Lubomír: Svatební komplet a také pánské kraťasy a kalhoty. Jedná se všeobecně o takové produkty, které mají vysokou míru detailů pro zpracování.

 

Je naopak nějaký artikl, který se podařilo navrhnout "na první dobrou" a hned splňoval vaše představy?

Lubomír: Pánské kraťasy neboli náš první produkt a zároveň, jak uvádíme výše, ten s nejdelším vývojem. Chtěli jsme co nejvíce splnit požadavky kvality, a to se nám podařilo.

 

Je nějaký kousek, který jste navrhli, ale nakonec ani nezveřejnili?

Luboš: Ano, byly to naše úplně první produkty. Pánská trička a dámské šaty. Jednalo se o doby, kdy jsme začínali. S produktem jsme nebyli spokojeni, proto jsme se ho rozhodli stáhnout.

Lubomír: Stejně tak jsme dělali vlastní ponožky z modalu a bavlny, což bylo poměrně v počátku a nebyli jsme spokojeni s kvalitou zpracování od dodavatele, takže došlo ke stažení. Alespoň jsme ale dlouhou dobu měli s Lubošem v čem chodit. (smích)

 

Konzultujete s někým vývoj produktu nebo si je vymýšlíte sami? 

Luboš: S ohledem na to, že ani jeden z nás nemá potřebné vzdělání, pomáhají nám s vývojem naše švadleny a návrhářka. My přinášíme nějakou vizi tak, aby nám to zapadalo do našeho konceptu a portfolia produktů. Naopak návrhářka a švadleny zajištují, aby byl produkt perfektní po technické stránce. 

Lubomír: Navíc také produkt konzultujeme i s cílovou skupinou daného artiklu. Ať se jedná o naše okolí, příbuzné či kamarády. Dá se tedy říci, že testujeme na lidech! (smích)

 

Používáte pro všechny produkty komponenty od stejných dodavatelů?  

Luboš: To záleží na typu komponentu. Například u nití máme jediného českého výrobce. Naopak u knoflíku se to liší podle druhu. Tam máme dva výrobce. Také máme vlastního výrobce zipů a dodavatele vlizelínů. Opravdu to není jen dodavatel látek a nití, jak se na první pohled může zdát. Celkově máme zhruba patnáct dodavatelů, kteří s námi aktivně spolupracují.

Lubomír: Při výběru dodavatele vyhledáváme primárně kvalitu a na volbě si velmi zakládáme. Ač se to nemusí zdát, tak produkty jsou složeny z mnoha různých komponentů, a je tedy nutné udržovat stále funkční dodavatelský řetězec. Už se nám stalo, že některý z dodavatelů v průběhu života produktu zkrachoval a bylo nutné komponenty nahradit. Naštěstí neustále pracujeme na multiplikaci zdrojů, takže dnes už by to takový problém nebyl.

 

Plánujete do budoucna vymýšlet další novou kolekci, a kdy se na ní můžeme těšit?

Luboš: Plánujeme. Také na příští rok připravujeme několik nových produktů, ale zatím nechceme více prozrazovat.

Lubomír: Rádi bychom uspokojili všechny zákaznické požadavky, které dostáváme a za které velice děkujeme, ale v rámci velikosti naší firmy to zatím není možné. Máme rozpracovaných několik produktů s odlišným využitím v různých ročních dobách, ale prozatím si je vzhledem k výrobnímu tajemství necháme pro sebe.

Vytvořil Shoptet | Design Shoptetak.cz