Vážení zákazníci, aktuálně odesíláme zásilky každé pondělí a pátek. Pokud potřebujete zaslat dříve, dejte nám prosím vědět na email info@cleanwear.cz. Děkujeme.

Může ajťák a ekonom založit úspěšnou módní značku? Kluci z CleanWear hostem PointCastu

_MG_7711-13 (1)

Podcast PointCast uveřejnil začátkem roku na svém Spotify rozhovor s kluky z CleanWear, ve kterém řeší témata ohledně jejich podnikání, fungování firmy, nástrah, které zakladatele Luboše a Lubomíra při budování značky potkaly a podobné. Pro ty z vás, kteří nemají prostor podcast poslouchat, případně dávají přednost tradiční psané formě, aktuálně tento rozhovor přinášíme v přepsané verzi, ve které všechny položené otázky zodpovíme!

Lubomír Jiřišta a Luboš Ducháček jsou kluci z podhůří Krkonoš a zakladatelé projektu CleanWear. Milují přírodu a tato kvalita se odráží v jejich podnikání. V rámci rodinné firmy vyrábí oblečení z udržitelného lnu a propagují slow fashion. Lubomír studoval programátora na ČVUT a Luboš dokončuje vysokou školu na ČZU, obor provoz a ekonomika. Jak se dva kluci rozhodnou podnikat v oblasti s módou? Proč chtěli CleanWear zavřít? A jak se podařil obrat o 180 stupňů?

Rozhovor si také můžete poslechnout


Pocházíte z Krkonoš, kdy si mnozí představí drsné podmínky a horaly. Jak se vám hory zapsaly do vašeho  DNA?

Lubomír: Do DNA se to určitě zapsalo. Kamkoliv jdeme, počítáme s proměnlivostí počasí a podobně, takže se člověk postupně naučí, že má s sebou vždy bundu, batůžek a vše potřebné. My jsme z podhůří, ale i tak ty teploty v zimě dosahují 25 stupňů pod nulou.

Luboš: Dosahovaly, to klima už se mírní. Oba jsme z vesnice, já z Horní Sytové a Lubomír z Peřimova. A Horní Sytová je samozřejmě lepší. (smích) Navíc ani nejsme ta generace dětí, co vyrostla na Instagramu a Tiktoku.

 

Jak jste se poznali a koho jako prvního napadlo vyrábět lněné oblečení?

Luboš: My jsme bratranci, takže se známe už od narození. Když jsem se připravoval na tenhle podcast, tak jsem vzpomínal na to, jak jsme byli u babičky a jak mě Luba šikanoval. A najednou jsme se rozhodli, že by vlastně byla sranda něco spolu vymyslet.

Lubomír: Každoročně sbíráme u Ducháčků brambory, takže jsme sbírali a přemýšleli co a jak dál. Když šel Luboš na vysokou, hned jsem mu jako o deset let starší dával rady. Právě v rámci toho jsme začali přemýšlet, co společně vymyslet.

Luboš: Tak, já byl v přípravách na maturitu, takže samozřejmě bylo spoustu volného času, a tak vznikla  myšlenka na podnikání s lněným oblečením. Tehdy ještě s Hynkem, který později odešel. A právě tehdy bylo to zmíněné sbírání brambor a já s Lubomírem probíral náš podnikatelský záměr. Ten mi dával takové seniorní rady, a nakonec jsme došli k tomu, že to vlastně můžeme dělat spolu jako rodinnou firmu.

Lubomír: Navíc na začátku ještě nebyl ve hře ani tak len, jako celkově oblečení, které nebude zatěžovat přírodu. Původně tam byla i bavlněná trika a úplně nám to nevyhovovalo. Myšlenka byla taková, že chceme něco, co pomůže a bude udržitelné.

Luboš: A ještě doplním, že já jsem ekonom, Lubomír je ajťák a Hynek byl strojař, takže předpoklady pro práci v módě byly dokonalé a měli jsme velké know how. (smích) Což nás pak drobek vytrestalo, ale k tomu se ještě dostaneme.

 

V čem je len o tolik lepší než bavlna nebo jiné tkaniny?

Lubomír: Len je méně náchylný na škůdce, tedy na něho nejsou potřeba pesticidy, herbicidy a hnojiva. Navíc spotřebuje přibližně ¼ vody oproti bavlně, takže je mnohem udržitelnější rostlina a ty produkty jsou pak kvalitnější a příjemnější na nošení. Má samozřejmě i drobné nevýhody, ale to je minorita oproti výhodám.

Luboš: Len je specifický. Zimní bundu z něho neušijete. Teda ušijete, ale má chladivé vlastnosti, takže je nejlepší pro letní období, kdy je teplo a tam nemohou jiné materiály konkurovat.

Lubomír: Zároveň je hypoalergenní, takže je vhodný pro alergiky a lidi s astmatem, což je také benefit, který hodně lidí zmiňuje.

 

Já si len představím pomačkaný, je složité se o něho starat?

Luboš: Je to taková jeho jediná nevýhoda. Teda ne ani tak nevýhoda, jako spíše specifická vlastnost. Ale když se o to oblečení člověk naučí pečovat, tak se z toho může stát i benefit. Prostě nelze vložit lněné kalhoty do batohu, zmačkat je a pak se divit, že jsou pomačkané. Naopak hodně lidí len nosí pro ten přirozeně zmačkaný efekt.

Lubomír: Třeba když se produkt vyžehlí a trochu se nosí, tak se taky trochu pomačká, ale je to takové přirozené. My ty produkty pravidelně testujeme a třeba já jsem si na to už takhle zvykl.

 

Nejstarší výrobky z lnu jsou už historicky hodně staré, zajímali jste se o historii lnu u nás?

Luboš: Byla by ostuda, kdyby ne, dokonce máme na webu blog, kde je i článek o historii lnu. Len je tu s námi dlouho a nosil se už ve středověku, a to úplně běžně, mezi rolnictvem. Králové ho zase tolik nenosili, ale košile a kalhoty byly běžným materiálem. Za první republiky jsme byli dokonce lněná velmoc. Lnu se pěstovalo a zpracovávalo opravdu hodně. Vyrábělo se oblečení, utěrky, povlečení a jiné. Využití je opravdu široké a je tu s námi opravdu dlouho.

Lubomír: Československo bylo velkým výrobcem, bylo tu i zpracování převážně v horských oblastech. Odmala jsme vídali textilky a fabriky, které už jenom chátraly. Chtěli jsme obnovit tradici. Za předchozího režimu se len stále pěstoval a zpracovával, ale už ne tolik. Po revoluci už jsme nebyli na trhu konkurenceschopní ve srovnání s Evropou. Vstupem do EU už nebyly podmínky vůbec vyrovnané a aktuálně dělá len pouze několik nadšených farmářů, ale není to určeno pro textil.

Luboš: V 80. letech byl trend plastových vláken, který len úplně vytlačil. Díky bohu se vracíme k tradici. V současné době je v Čechách pár výrobců, kteří ten len vyrábí, ale ten len je spíše z Evropy.

 

Odebíráte len od českých zpracovatelů?

Luboš: Ano, odebíráme.

 

A i všechny ostatní materiály máte od českých dodavatelů? Jak je vše těžké sehnat?

Luboš: Dost. V České republice jsou například jen dva výrobci lněných látek a jeden výrobce nití. A my chceme ten produkt kompletně tuzemský, takže to není pouze látka, ale přezky, knoflíky a jiné. Poté je poměrně těžké ty dodavatele najít a navázat s nimi dobrou spolupráci, aby splňovaly požadavky na kvalitu a samo sebou se to odráží i v ceně. Lze nakoupit vše i v Číně za ¼ ceny, ale my tohle nechceme. Chceme podpořit český průmysl a české švadleny a je škoda, že tohle v 90. letech skončilo.

Lubomír: Ano, dodavatelů není dost a ve chvíli, kdy je najdeme, tak s tím, že nejsme velká firma s velkým kapitálem, tak našijeme cca 100 kusů dopředu, poptáme materiál, ale v tomto rozsahu nejsme zrovna ti nejzajímavější zákazníci, takže se nemůžeme dostat na ideální ceny.

 

S jakými produkty jste začínali a jak jste řady rozšiřovali?

Lubomír: Začátky byly komplikované. Ajťák, ekonom a strojař nemohou ušít nádherné šaty, takže nám jedna studentka designu z Plzně pomohla vyrobit první kraťasy, které stále prodáváme. Na těch jsme si fakt nechali záležet, doladili jsme i detaily. No a pak jsme si řekli, že jeden produkt je málo a musíme jich mít více. Začali jsme tvořit šaty z bio bavlny, jedny ze lnu, jedny z klasické bavlny a jedny z mixu. Navíc jsme začali barvit látky, kde nastala srážka s realitou. Nechali jsme nabarvit 150 metrů látky. U tohohle procesu je 45% šance, že se to povede. No a nepovedlo se, takže máme do dneška asi 150 metrů látky, která je nepovedená. Máme ji stále na skladě, asi už víme, co s ní uděláme, protože vzhledem k udržitelnosti ji nechceme jen vyhodit. Ale jedná se o takovou první poškozenou věc a vedlo to k tomu, že jsme se od začátku takhle zruinovali vlastní chybou.

Luboš: A byly i chutě to vzdát, ale nakonec jsme to nevzdali a jsme kde jsme.

 

A kolik produktů máte v nabídce aktuálně?

Luboš: Kolekci jsme dotáhli, tenkrát ani web nebyl dokonalý, ale nějaký jsme jen nahodili, kraťasy se trochu prodávali, ale zbytek NE. Po nějaké době jsme si řekli, že to takhle nejde. Šaty a trička se vyhodila a doladily se kraťasy a následovaly kalhoty. Pak jsme rozšiřovaly o barevné varianty, košile a teď máme již 10 produktů. Zdá se to málo, ale máme spoustu barevných adaptací, takže nabídka sice není široká, ale základ už je vykrytý a na rozšiřování sortimentu stále pracujeme.

Lubomír: Ano, deset produktů není moc, ale my jsme si na sebe ušili podmínku, že všechny komponenty budou od českých dodavatelů, a tam jsme naráželi na to, že dodavatelé zbankrotovali, nebo neměli druh látky, takže ty produkty mizí v čase, hodně dlouho trvalo doladit ty procesy a ustálit dodavatelský řetězec a trvalou výrobu.

 

Hodně se tu bavíme o kraťasech, kalhotách, košilích, ale děláte i oblečení pro ženy?

Luboš: Ano, začali jsme s tím minulý rok. Náš hlavní produkt jsou pánské kalhoty, ale uvědomujeme si, že mezi zákazníky nejsou pouze pánové, takže rozšiřujeme i o dámské kalhoty, a teď chystáme…

Lubomír: To nemůžeme prozradit, protože máme zároveň marketingovou kampaň, kdy produkty odhalujeme každý měsíc.

Luboš: Chystáme spoustu novinek a na našem webu se můžete podívat. (smích)

 

Proč bych si já osobně měl koupit lněné kalhoty nebo košili?

Luboš: Tak jednak chceš podpořit český textilní průmysl. Ale co je nejzásadnější. Představ si, že je červenec, je horko a 40 stupňů a ty se vaříš v džínách a v ten moment by sis přál být nahý. A to je ten pocit, když máš ty lněné kalhoty! A přesně tohle nám píše spoustu zákazníků.

Lubomír: A navíc jsou lepší pro planetu, udržitelnější a jak jsem výše zmiňoval, nepoužívá se na ně tolik chemie a vody. 

 

Dodáváte produkty i zahraničním zákazníkům?

Lubomír: Několik prodejů již máme, ale snažíme se prodávat online a distribuce přes další služby je pro nás spíše sekundární. Jsme tedy i na větších serverech, které míří do zahraničí, nicméně hlavně prodáváme pro český trh, zprvu chceme ty základy vytvořit u nás.

Luboš: My jsme od roku 2021 vyrostli o 600 %, předtím se volalo švadleně, že potřebujeme ušít tohle a tohle, a pak se to celé rozpadlo, celý minulý rok se věnoval stabilizaci a teď ještě doladíme marketing a až se to stane stabilní, plánujeme expanzi, ale asi to není otázka roku nebo dvou.

 

V jeden moment jste chtěli CleanWear zavřít, co se nakonec stalo, že pokračujete?

Lubomír: Byli jsme malinko vyhořelí, protože to vzalo spoustu času a peněz a objednávek nebylo mnoho, protože o nás nikdo nevěděl a nikdo nám moc nevěřil. Pověst se postupně vybudovala na kraťasech, a pak přišel rok, kdy i bez marketingu si na základě organického prodeje koupilo hodně lidí kraťasy a kalhoty, tak jsme tu cestu chtěli objevit, produkty propracovali a našlo si to cestu k lidem. Dáváme si pozor na to, abychom testovali střihy, modely a podobně. Doma nosím zrovna nové kalhoty, Luboš má kraťasy a pravidelně je testujeme. Původní myšlenka byla, že produkt nesmíme vypustit, dokud s ním my sami nebudeme spokojení, takže vše musí fungovat a my sami chceme mít z produktů radost.

Luboš: Doplním Lubu. V roce 2020 nám nefungoval marketing, tak se na konci sezony překopal celý web. Ale jelikož byl konec sezony, tak se nic nestalo, a to nás velmi demotivovalo. Očekávali jsme boom a ono nic. Přelom roků 2020 a 2021 už jsme to nechali být a uvažovali jsme i nad něčím jiným a najednou začaly zničeno nic chodit objednávky i bez propagace. Nakonec jsme vytrvali a vylepšili web a přidali marketing a už to běželo.

 

Vy jste byli součástí podnikatelského inkubátoru Point One, jak vám pomohl v podnikání?

Luboš: Já v PoinOne pracuji, takže asi nebudu objektivní, ale my jsme se jako CleanWear přihlásili, a až pak jsem tam začal pracovat. Největší benefity, co nám inkubátor dal bylo know how v podnikatelské oblasti. Primárně šlo o věci jako je účetnictví, propagace a další. Pak to byla hlavně komunita, která nás právě v té době, kdy jsme to chtěli složit docela podržela. 

Lubomír: Zejména to know how, oba máme za sebou ekonomický obor a zjistili jsme, že je to něco jiného rozjíždět firmu a myslet si, že všechno umíme a dát to do reality, kde je to trochu jiné.

 

Říkali jste, že chystáte v roce 2023 novinky, chcete je více specifikovat?

Luboš: Rozšiřujeme sortiment našich produktů a chceme koupit les. U nás totiž za každý produkt zasadíme jeden strom. Doposud se to sázelo na vlastním pozemku, ale řekli jsme si, že by bylo fajn mít vlastní CleanWear les a tahle vize se snad brzy naplní.

Lubomír: Je to tak, těšíme se už na tuhle krásnou práci, a ještě je tu jedna výzva. Vytvořit z toho takovou komunitní akci, kdy budeme rádi, když nám kdokoliv, koho to baví, nebo ho baví udržitelnost dorazí a pomůže nám s tvorbou toho lesa.

Luboš: Třeba to bude příležitost se setkat s našimi zákazníky.

 

Chcete závěrem ještě něco říct?

Luboš: Len je nejlepší, kupte si lněné oblečení a v létě to oceníte!

Lubomír: Je to tak, nemusí to být od nás, ale budeme moc rádi, když podpoříte firmu, která vyrábí v České republice. Zkuste to a uvidíte, že už nebudete muset nikdy více řešit oblečení.

Vytvořil Shoptet | Design Shoptetak.cz